Saturday, April 27, 2013

Counting Seconds

Kebijaksanaan memilih sudut pandang

Keperluan asasi semasa yang ada mendesak kita untuk menyusun setiap perancangan tindakan kita dengan baik yang akhirnya matlamat yang sebenar untuk kita capai dengan cemerlang. Tanpa menafikan segala perancangan yang telah ditetapkan oleh pihak pimpinan, hasil perbincangan mereka yang akhirnya menuntut kita untuk melaksanakannya dengan tulang empat kerat kita.

Namun, aktifkan unsur kebijaksanaan kita selaku orang/badan yang melaksanakan sesuatu arahan dalam pada untuk mencapai sesuatu ketetapan yang telah mereka gariskan. Keadaan semasa daripada sudut masa, tempat, sumber manusia dan tenaga perlu diambil kira seoptimumnya.

Benarlah apa yang dikatakan oleh akh Man, "kita nak elakkan diri kita asalnya daripada menjadi robot hawa/nafsu, maka kita pilih dgn bijaksana untuk sertai tarbiyyah tetapi jangan juga akhirnya nanti kita jadi robot tarbiyah". Dalam kepiluan untuk meninggalkan bumi tarbiyyah hari ini, lidahnya ringan untuk menuturkan kata-kata tersebut sewaktu pertemuan kami yang telah disusun semalam di Gami3, Hayy 10.

Kaedahnya mudah, mereka yang berfikir sehabis baik dan akhirnya meletakkan sekian perancangan untuk dilaksanakan, kita akur. Apabila sekian perkara diturunkan kepada kita untuk dilaksanakan, apa yang perlu kita lakukan?

Firstly, we need to identify the problem we met first. Then, follow the steps of problem solving management. These are the basics. 

Kenapa? Atas rasional?
1- Kita tak inginkan akhirnya kita hanya jadi "pak turut", maka tidaklah menjadi orang yang hanya buat sesuatu tanpa arah tujuan dan matlamat yang jelas.
2- Kita lebih arif dalam memahami kehendak dan keperluan setempat dan semasa, maka kita lebih bijak bagaimana cara yang lebih baik untuk dilaksanakan.
3- Kita juga punya ruang untuk melatih diri untuk memasakkan perbincangan dalam menyelesaikan masalah.

Kenapa penting sangat? 
1- Sebab kita tak nak akhirnya kita semua hanya dapat penuhi senarai "KPI" yang digariskan pada akhir tahun, namun sebaliknya kesan tiada berhasil. (Quantitative measure not Qualitative measure).
2- Sebab kita perlu bijak menggunakan keupayaan sumber manusia yang kita miliki. Kita umpama syarikat yang perlu mengoptimumkan penggunaan sumber yang ada supaya membuahkan hasil yang berbaloi dengan mengurangkan seminimum mungkin sebarang kesilapan yang ada.

*Sedikit sebanyak pagi ini telah membuka mata ana sendiri untuk menguruskan sesuatu bukan lagi menurutkan sesuatu. Moga Allah memberkati pertemuan kami berempat yang sekadar bertemankan air koko panas dan roti bakar margerin di pondok akh Shafi.

Counting seconds

Detik jarum sang jam di dinding seolah-olah bergerak pantas mengira waktu mencemburui detik perpisahan kami dengan sebilangan ikhwah yang bakal terbang ke tanah air. Bagai sirih pulang ke gagang. Bagaikan semalam kami baru bertemu mata, bertemu hati. 




No comments:

Post a Comment